När vi ser teater är det själva föreställningen som vi intresserar oss för och njuter av. Det finns otroligt mycket arbete bakom, inte bara koregrafer och mauns, det finns riktlinjer för hur scenhöjden, belysning och ridåer. Det tar definitivt inte slut där men ytterliggare krav som måste kontrolleras inom lokaler och scener.
Det är mycket som måste vara perfekt innan man kan låta artisterna gå ut på scen och blomstra. Först och främst har vi salongen där teater visas upp och den kan se lite olika ut. Bredd och antal platser är såklart i förhållande till ortens storlek där den befinner sig. Det som alla salonger bör ha med är stolsplanering som gör att alla i publiken kan se ordentligt. Även att stolarna är något förskjuta så i förhållande till varandra så att man inte sitter direkt bakom någon som också kan göra det svårt att se. För det bästa ljudet så bör salonger upp till 500 platser ha ljus och ljud teknik längst bak. Är det däremot över 500 platser så ska det placeras i mitten för bästa möjliga ljud.
För själva scenen är det något mer strikt dock inte tvingande vad som ska finnas eller hur det ska se ut. Väggarna bör vara mörka, gärna svarta för mest dramatisk effekt. För aktörerna ska de kunna enkelt äntra scenen utan att behöva gå genom scenöppningen. Detta är såklart för publiken också då de kan tappa en dramatisk effekt om det springs utanför scenen. Arbetsljuset måste täcka hela scenen, främst för aktörerna som inte får bländas när de kollar upp mot taket. Även underlaget skall inte vara stumt, det bästa är att ha svartmålat trägolv alternativ en dansmatta som ger en mjukare effekt.
Andra effekter är ridån som såklart är anpassad till scenens storlek som kan variera mellan olika. Denna bör dock vara handragen eller moterdriven om farten kan regleras. Om en filmduk finns tillgänglig i salongen bör den vara på rulle och monteras direkt på taket. Glöm inte det så kallade orkesterdiket som spelar musik till teatern eller föreställningen. Orkestern skapar underbar musik passande för känslan i teatern och det bör vara placerat nära scenen. Även dessa bör ha direkt tillgång till loger och slippa gå ur vid scenöppningen.
Det finns olika typer av scener som man kallar vid olika färger. En röd scen är stora scener och räknas till de största. Därefter har vi grön och blå som räknas som mellanstora scener där blå har lite enklare utrustning. Den mista kallas gul och är en mindre scen med enklare utrustning. Det finns även svarta och vita scener som inte når kriterierna för att klassas som någon av de övriga färgerna/scenerna. Svarta scener är stora men har ingen form av krav eller riktlinjer och de vita scenerna är mindre än de gula som inte kräver några specifika mått eller andra krav.
Exempel på olika scener enligt färgkateogri:
Röda scener: Stadsteatern Storan i Helsingborg, Folkets Hus Idun i Umeå.
Gröna scener: Storsjöteatern i Östersund, Gävle Teater i Gävle.
Blåa scener: Kulturhuset Pigalle i Nässjö.
Gula scener: Konserthuset i Grästorp.
Svarta scener: Reginateatern i Uppsala, Pustervik i Göteborg.
Vita scener: Culturum i Nyköping, Palladium i Allingsås.